Ønsker du at kommentere et indlæg, skal du blot klikke på overskriften.
En oversigt med alle blogs og korte beskrivelser kan ses HER
 
-0-

Tour de Vesthimmerland - Ullits

06-02-2023


En tåget mandag formiddag var det tid til tredje etape af hund og herres tur rundt i vesthimmerlandske byer. Denne gang gjaldt det Ullits, som har et indbyggertal omkring de 280.

Ullits, som ligger på landevejen mellem Farsø og Hvalpsund, er en by, som er opstået omkring jernbanen, som i 1910 blev åbnet på strækningen mellem Aars og Hvalpsund og dermed forlængede den bane, som i forvejen gik til Aars fra Aalborg.

Det oprindelige Ullits, som vi i dag kender som Gl. Ullits, lå for langt væk i forhold til banens forløb, og derfor blev der bygget en station ca. midt imellem Foulum Kirke og det gamle Ullits. Den nye by fik navnet Ullits Stationsby, men er efter banen blev nedlagt i 1969 bare gået under benævnelsen Ullits.
 
Midt i byen ligger den gamle station, som for mig at se, er en af de smukkest bevarede på strækningen mellem Aars og Hvalpsund. Den ligger der med hovedbygning, den gamle toiletbygning og en træbygning mod syd. Alle stationerne på den strækning blev tegnet af Aalborg-arkitekten Einar Packness - og de eksisterer stadig, med undtagelse af den i Farsø, som blev nedrevet sidst i 1970’erne. Desværre.
 


Ved siden af stationen kunne man i 2013 indvi et nyt sognehus, som vedkender sig tilknytningen til stationsbyen, da arkitekterne har ladet en aula mellem to bygninger ligge lige der, hvor jernbanesporet gik. Sporet er også markeret på gulvet i aulaen og på flisegangene på begge sider af huset. Godt tænkt!
 


En lille sjov anekdote om navnet Gl. Ullits. Vi var nogle gutter, som på et tidspunkt tilmeldte os til en indefodboldturnering i Farsø under navnet Gl. Ullits. Stævnespeaker Jens Røschmann introducerede holdet til første kamp som Glade Ullits..

I stationsbyen opstod der hurtigt et forretningsliv med handlende og håndværkere af forskellig slags. Den lokale sparekasse for Ullits-Foulum og Louns Alstrup blev i 1929 flyttet til Ullits, hidtil havde den haft til huse i Alstrup. I Ullits lejer man sig først ind i lokaler på missionshotellet, men i 1939 kan man indvi sparekassens egen bygning i hovedgaden. Sparekassen blev senere lagt sammen med Farsø Sparekasse, som bevarede afdelingen i Ullits som en filial. I dag er bygningen i privat eje og indrettet med lejligheder.

Der gik en del længere tid, inden skolen blev bygget. Det skete først i 1961 som en centralskole for de tidligere skoler i Foulum og Gl. Ullits. Senere kom også Svingelbjerg Skole ind under Ullits, og da Louns-Alstrup Skole i Hvalpsund lukkede i 2011 blev eleverne flyttet til Ullits. I dag er skolen en velfungerende landsbyskole med landsbyordning. Den er dog på grund af et forholdsvis lavt elevtal også er med i kommunens sparekatalog på skoleområdet sammen med skolerne i Gedsted, Vester Hornum, Vestrup og Ranum.
 


Ved skolen ligger også byens fodboldbane. I 60’erne huserede de lokale boldatleter her, indtil klubben i efteråret 1973 blev lagt sammen med Farsø IK - den nye klub fik navnet Farsø-Ullits IK - i daglig tale FUIK. I de første år blev spillere transporteret både fra Ullits til Farsø og den modsatte vej, da man både trænede og spillede kampe i begge byer. I dag foregår alle aktiviteter i klubben dog i Farsø.

Det var faktisk her på Ullits Stadion, at jeg var tæt på at få min eneste førsteholdskamp i min ydmyge fodboldkarriere. Jeg blev vist indkaldt som yderste reserve, da førsteholdet i serie 2 en lørdag i oktober 1977 skulle møde B52 på Ullits Stadion. Jeg stillede op sammen med de øvrige spillere, dommertrioen og de trofaste tilskuere - med modstanderne dukkede aldrig op. I B52 havde man taget fejl af datoerne og troede at kampen skulles spilles søndag. Kampen blev aldrig spillet og Farsø-Ullits IK vandt uden kamp.
 


Ved skolen og stadion ligger Ullits Minihal, hvor der bl.a. dyrkes gymnastik og spilles badminton.

Byens gamle missionshus fungerer ikke længere som sådant - det er i dag medborgerhus, hvor der bl.a. holdes fest o.l.
 


Vores tur rundt ad gader og stræder viste, at der ikke længere er industrivirksomheder i Ullits, som tidligere havde møbelfabrikker, snedkerier og mejeri. Azalievej vidner også om, at her en gang har været et gartneri. I dag er der en fiskehandel og en lokal købmandsbutik i Ullits.

Fiskehandelen ligger i øvrigt der, hvor der tidligere lå et afholdshotel, som senere blev et hotel med alkoholbevilling. Jeg har været til ungdomsbal på stedet, hvor det lokale band Bounty spillede. Hotellet brændte ned, og i de nye bygninger er der i dag fiskeforretning med fiskebiler, som kører rundt og sælger i byer i Nord- og Midtjylland.

På vores tur kom vi gennem det lokale lystanlæg, som er et typisk fænomen for mange af de stationsbyer, som opstod omkring århundredeskiftet mellem 1800- og 1900-tallet. Her kunne byens borgere mødes og lave forskellige aktiviteter - og ganske typisk er her også en mindesten for genforeningen i 1920.
 


Ved siden af anlægget er der et busstoppested med et meget karakteristisk og futuristisk læskur, “champignonskur”, som nok er fra 60’erne eller 70’erne. De er i øvrigt designet af Poul Cadovius, som også stod for de ikoniske Royal væg-reolsystemer, som blev introduceret i 1950’erne - dem med bøjlerne.
 


Tilbage ved bilen viste tælleren 6,2 kilometer, nu er vi spændte på, hvor mange kilometer, vi kan presse ud af Strandby på næste etape.

Kommentarer

Der er ingen kommentarer til dette indlæg

Skriv en kommentar

 
 
Per Lyngby