Ønsker du at kommentere et indlæg, skal du blot klikke på overskriften.
En oversigt med alle blogs og korte beskrivelser kan ses HER
 
-0-

Fra færge i Limfjorden til dykkervrag i Caribien

15-01-2023
Den gamle færge på vej i havn. Foto: Just Møller.
 
I 1980 blev MF Hvalpsund, som sejlede mellem Hvalpsund og Sundsøre taget ud af drift og erstattet med en anden færge efter mere end 50 års tjeneste på sundet mellem Himmerland og Salling.

Den gamle og udtjente færge skulle dog få et nyt liv i Caribien, hvor den kom til at sejle mellem øerne i 10 år, før den til slut endte på bunden af havet. I dag er den et yndet mål for dykkere, som tager ud fra øen St. Martin.

Turen til Caribien blev indledt på et værft i Aabenraa, hvor der blev monteret bovporte på færgen, så den var rustet til den udfordrende tur over Atlanten. Herfra gik turen til Dover, hvor færgen blev lastet med gamle lastbiler og kakaomælk, som skulle med til de caribiske øer. Der findes ingen beretninger om turen over Atlanten, men museet Sundsøre Pakhus har været i kontakt med sejlere, som kunne berette om Hvalpsunds skæbne under varmere himmelstrøg.
 
MF Hvalpsund en vinterdag omkring 1970, foto Orla Jensen, Farsø.

Det kan i øvrigt undre, at der ikke er skrevet om turen over Atlanten, for et af besætningsmedlemmerne skulle angiveligt være Birgitte Støttrup, som havde taget orlov fra Skive Folkeblad for at sejle færgen sammen med to andre danskere: Holger Birk Jensen, Skive og Tom Jakobsen fra Thyholm, efter at den oprindelige besætning havde afmønstret og nægtet at deltage i sejladsen.

Om det var disse tre, som kom til at sejle færgen til Caribien er derfor lidt usikkert, men det er sikkert og vist, at færgen ændrede navn til “HVALP”, det var let bare at male de sidste bogstaver i det oprindelige navn over!

I Sundsøre er der et lille pakhus, som rummer et museum om færgefarten og den lille jernbane, som kun bestod af få hundrede meter spor på Sallingsiden. Det er museet, som har gravet historien om Hvalpsunds skæbne frem, og den er senere beskrevet i artikler Skive Folkeblad, senest i 2017, hvor man endelig kunne fastslå færgens skæbne.

Artiklens forfatter skriver bl.a. i en artikel, at et dykkerfirma benævner vraget som Lucy’s Barge. Få dage senere skriver samme journalist en nogenlunde enslydende artikel formentlig i et tillæg af en slags, men her bliver hun nok påvirket af nutiden, idet hun nu skriver, at vraget kaldes Mary’s Barge…Her har den nuværende færges navn vist spillet journalistens hjerne et puds...I øvrigt blev Hvalpsund erstattet af en ny Limfjorsfærge, der fik forgængerens navn efter at have heddet Sallingsund og været indsat på ruten mellem Salling og Mors. I 2006 blev denne færge erstattet af den nuværende færge, Mary, som til forskel fra sine forgængere selv har broklapperne med, når hun går i havn.

Man kan læse artiklerne om færgen på Farsø Lokalhistoriske Arkiv, som har fået kopier fra det Lokalhistoriske Arkiv i Sundsøre. Man skal klikke på pilen ved “Kilder”, så dukker der et link op til en pdf med artiklerne. Se dem HER

Dykkerfirmaet Dive Buddy på St. Martin har delt en lille video, hvor man kan se de sørgelige rester af den gamle træfærge, som der ikke er meget genkendeligt tilbage af.
 

Kommentarer

Der er ingen kommentarer til dette indlæg

Skriv en kommentar

 
 
Per Lyngby